ANNOVELO
Onafhankelijke bikefitting op basis van 12 jaar ervaring. Dynamische bikefitting, pedaalanalyse, zadeldrukmeting.
Kennis
Ik heb in de loop der jaren veel opleidingen gevolgd. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe inzichten en ontwikkelingen op bikefitting gebied. Onder andere: SICI, Gebiomized, Torke, BG fit, Bikefit, FIST Slowtwitch, Shimano, Bikefitting.com, ISCO, Velogic, innovativecyling, Leomo, Kinesiologie. Ik ben IBFI level 3 gecertificeerd. Met inmiddels 12 jaar ervaring heb ik van alles wat ik geleerd heb mijn eigen werkwijze ontwikkeld. Ik maak gebruik van uitgebreide meet apparatuur op mijn pasfiets, o.a. pedaalanalyse, zadeldrukmeting.
Ik hoor vaak van klanten dat ze bij het zoeken op internet het spoor bijster raken. Voor mij is de fiets NIET het uitgangspunt, maar de afstelling die het beste is. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, kan ik met wat aanpassingen op een 54 frame met meer spacers en een langere stuurpen, een 56 of een 58 met korte stuurpen dan zonder spacers, zitten op dezelfde afstelling, afhankelijk van de geometrie. De belangrijkste vraag is dan: ‘Welk model is het beste voor mijn lichaam, welk frame en maat moet de fiets hebben?’ Om hier een antwoord op te krijgen adviseer ik u een bike fitting te laten uitvoeren. De een wil en kan diep zitten zonder bijvoorbeeld rugklachten te krijgen. De ander heeft bijvoorbeeld een Hernia waardoor het niet raadzaam is om veel spanning op de rug te krijgen. Het doel van bike fitting is om elke sportieve fietser – van recreant tot professional – in een optimale houding op de fiets te zetten. Een fiets die geschikt is voor ieders fysieke mogelijkheden en doelstellingen. Kortom, bikefitting = uw positie op de juiste maat fiets en afstelling + aansluiting bij uw unieke lichaam, fietspassie en inzetgebied!
De afgelopen decennia is er in de fiets wereld veel onderzoek gedaan naar trainingsmethoden en voeding. Ook aan de fiets zelf is heel wat aangepast. Zo zijn er diverse geometrieën zodat de positie op dezelfde maat fiets totaal anders kan zijn. Bovendien kan het voorkomen dat bijvoorbeeld een maat 56 bij een fabrikant als een 57 aangegeven word en bij een ander 54. Of: nog grotere verschillen, als de fiets in S/M/L word aangeduid, zo is bijvoorbeeld een V. Nicholas Skerion maat S vrijwel identiek qua maat als een 3T strada maat M ( 3mm verschil). Het besef dat vooral de houding van de fietser verbeterd zou moeten worden, wint terrein. Een groot aantal professionele ploegen werkt al met bikefitting technologie en nu is deze analyse ook voor de recreant beschikbaar. Door mijn ervaring als bikefitter weet ik dat een biometrisch goede houding méér rendement (en dus snelheid) oplevert, ten opzichte van een upgrade in bijvoorbeeld onderdelen of een iets lichter frame, en ook nog eens stuk goedkoper is! Ook voor triathlon waar de “sustainability” van de positie een grote rol speelt zijn de afgelopen jaren nieuwe inzichten gekomen. Een aerodynamische positie is hier uiteraard leidend.
Ik adviseer u onafhankelijk van fietsmerk welke positie beste voor u geschikt is.
Wat houdt een bikefitting in?

intake
Iedere rijder is uniek, in lengte, breedtte, bouw. Maar voor mij nog belangrijker: spierlengte / lenigheid / voetstand / asymmetriien / evt. beperkingen uit oude blessures / beenlengte verschil. etc. Ook het soort gebruik van de fiets is belangrijk in het vinden van de juiste positie. Een wedstrijdrijder is anders dan een recreant!

Meten
Door een Dynamiseche bikefitting: het meten met een tijdens het fietsen volledig instalbare pasfiets ben ik niet gebonden aan de limitaties van b.v. uw huidige fiets. Bovendien komen zo de kleine nuances in bewegingpatroon beter aan het licht. Dit samen met pedaalanalyse geeft een optimaal resultaat

Adviseren
Na alle metingen zijn de aanpassingen gedaan aan de plaatjes, evt. wigjes geplaatst. Dan is er een nieuwe positie gevonden. Die aanpassingen kunnen we vervolgens zo goed als het gaat op de huidige fiets overzetten. Als u op zoek bent naar een nieuwe fiets kunnen we kijken naar de juiste maat en geometrie.